جاذبه های گردشگری باکو
نوشته شده توسط : niknam

تئاتر  باکو

تئاتر  باکو در آذربایجان تاریخی طولانی دارد و گونه های مختلف تئاتر مثل خیمه شب بازی و پانتومیم در آذربایجان اجرا می شده است. آذربایجان به خود می بالد که اولین اپرا در خاورمیانه در این کشور ایجاد و اجرا شده است.آئین های سنتی آذربایجان، نحوه پوشش و همچنین لباس های سنتی آذربایجان، بخش جدایی ناپذیر از تجربیات نمایشی این سرزمین است. نقاب ها و ماسک های چشمگیر، رقص های سنتی، آوازهای دسته جمعی در کنار هم قرار گرفتند تا نمونه ای از نمایش آذربایجانی را به اجرا در بیاورند. مراکز تئاتر:

  •  تئاتر درام ملی آکادمی در سال 1991 به نام رسمی تئاتر درام ملی آکادمی دولت آذربایجان نامگذاری شد.
  • تئاتر آکادمی موسیقی از سال 1940 به طور رسمی به نام امروزی تاسیس گردید و به فعالیت مشغول شد.
  • تئاتر تماشگران جوان  از سال 1936 به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد.
  • تئاتر درام روس در سال 1937 رسما به این نام کار خود را شروع کرد.
  • تئاتر باله و اپرا آکادمی در سال 1959 به اسم امروزی تاسیس و تا امروز به فعالیت مشغول می باشد.
  • تئاتر پانتومیم در سال 1994 رسما فعالیت خود را شروع کرد.
  • تئاتر ترانه در سال 1968 به طور رسمی آغاز به کار کرد.
  • تئاتر عروسکی در سال 1931 فعالیت خود را آغاز نمود.

گردشگران تور باکو می توانند از این مکان های زیبا بازدید کنند.

 

واژه آتشگاه واژه اصیل فارسی می باشد و این واژه در جمهوری آذربایجان گفته می شود. اغلب به نام (آتش معبد باکو) یک معبد مذهبی مانند قلعه در شهر سورخانی (در منطقه ساراخانی) یک حومه در باکو آذربایجان است.

معبد براساس کتیبه های فارسی و هند به عنوان یک پرستشگاه هندو و زرتشتی مورد استفاده قرار گرفت. "آتشک" (آتش) واژه فارسی برای آتش است. مجتمع پنتاگون که دارای حیاطی است که برای سلسله سلولها احاطه شده است و در وسط محوطه تتراپلین، در قرن 17 و 18 ساخته شده. این بنا در اواخر قرن 19 رها شده و احتمالا به دلیل کاهش جمعیت هند است. امروزه از شهر باکو صرفاً برای افزایش جاذبه گردشگری به این محل گاز طبیعی کشیده شده‌است و آتش این آتشگاه به این گاز روشن می‌شود.

آتشگاه باکو

آتشگاه باکو یک مرکز زیارتی و فلسفی زرتشتیان از شبه قاره شمال غربی هند بود که در معرض تجارت با منطقه خزر از راه معروف "Grand Trunk Road" بود. چهار عنصر مقدس اعتقاداتشان عبارتند از (آتش)، (هوا)، (آب) و (زمین) است. معبد پس از 1883، با نصب گیاهان نفتی (صنایع) در سارخانی متوقف شد. این مجموعه در سال 1975 به یک موزه تبدیل شد و سالانه بازدید کنندگان تور باکو این موزه به 15000 نفر می رسد.

ساراخانی، نام شهر که در آن Ateshgah واقع شده است، به احتمال زیاد به معنی "منطقه سوراخ" (سراخ / سوره به فارسی برای سوراخ)، اما شاید اشاره گر به نور درخشان باشد (سرخ / سرخ / سورخ فارسی برای قرمز) یک نام جایگزین تاریخی برای آذربایجان به طور کلی، اودارل یردو، آذری برای زمین های آتش سوزی بوده است."هفت سوراخ با آتش سوزی های ابدی" توسط Engelbert Kaempfer، مسافر آلمانی که از سال 1683 در ساراخانی بازدید کرد، اشاره کرد.

استاخری (قرن بیست و یکم) اشاره کرد که در نزدیکی باکو (یعنی در شبه جزیره آپشین) پرستاران آتش نشان بودند. این توسط Movses Daskhurantsi در مرجع خود از استان Bhagavan (حوزه خدایان یعنی خدایان آتش) تأیید شد. در قرن هجدهم، آتشیه توسط زرتشتیان بازدید شد. این تأیید نامه نویسی دست خط فارسی را بر روی دیافراگم ورودی یکی از سلولها تأیید می کند که در مورد بازدید زرتشتیان از اصفهان صحبت می کند.

مسجد حیدر باکو

مسجد حیدر باکو در شهر باکو در منطقه مرادکان در 5/10/1393 با حضور الهام علي‌ اف رئیس جمهور آذربایجان، الله‌شکور پاشازاده، رئیس اداره امور مسلمانان قفقاز و چندین مقام مذهبی یهودی و مسیحی برای برگزاری نماز جمعه افتتاح شد. بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی بنیاد حیدر قدمت این مسجد به سال ۱۸۹۳ میلادی بر می گردد در سال ۲۰۱۲ توسط بنیاد حیدر و تحت نظر لیلا علی‌ اف تخریب و تا سال ۲۰۱۴ بازسازی شد.

این مسجد در دو طبقه در زمینی به وسعت ۱۲ هزار کیلومتر با چهار مناره با ارتفاع ۷۲ متر با ظرفیت برگزاری نماز برای ۱۳۰ نفر در هر طبقه و سالن همایش ۱۸۰ نفری و دارای دو وضو خانه یک کتابخانه ساخته شده است. نمای بیرونی این مسجد که به سبک معماری شیروان آبشرون ساخته شده توسط سنگ های زینتی طراحی شد. مراحل نهایی تزئین داخلی بنای عمومی مسجد به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع نیز در حال اتمام می باشد. گنبدهای اصلی به ارتفاع ۵۵ متر و گنبد جانبی به ارتفاع ۳۵ متر که آیات قران نوشته شده که زیبایی فوق العاده ای به نمای داخلی مسجد بخشیده است . نامگذاری این مسجد نیز به نام حیدر شایسته است چرا که حیدر خدمات زیادی به جمهوری آذربايجان نموده است هم در دوران شوروی در بین سالهای ۷۰ و ۸۰ میلادی و هم بعد از استقلال. زیر ساختها و برنامه های بعد از استقلال که حیدر مهیا نمود امروز باعث استقلال و قدرت روزافرون جمهوري آذربایجان می شود.

در زمان حیدر علی‌ اف در جمهوري آذربایجان بیش از ۵۰۰ مسجد ساخته شده است. صدها مسجد تعمیر شد و خدمات زیاد دیگری ارائه شد. امروز آذربایجان بر خلاف روزهای اول استقلال از وضعیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی خوبی برخوردار است در این راستا رابطه دین و دولت نقش مهمی بازی می کند. شما گردشگرانتور باکو می توانید از این مکان تاریخی بازدید کنید.

 
موزه ملی باکو یکی از بی نظیر ترین موزه های جهان است که در سال 1920 افتتاح شده است. این موزه توسط فردی به نام زین العابدین تقی اف ساخته شده است. تقی اف سرمایه دار و نیکوکار آذزبایجانی می باشد که در طول عمر خود چندین مدرسه و روزنامه را تاسیس کرده است و یکی از افراد سرشناس و مشهور و مهم آذربایجان می باشد. معماری این موزه بسیار زیبا می باشد و تماشای معماری داخل و بیرون موزه جذاب است. این موزه دارای بیش از دو هزار نمایشگاه می باشد که برای هر فردی جالب است که این نمایشگاه شامل تاریخ مدرن، مردم نگاری، گروه تاریخ باستان، گردش علمی، آزامایشگاه بازسازی موزه، صندوق سکه شناسی، گروه طراهی هنر،  کتابخانه، گالری انسان شناسی، گالری آثار تاریخ آذربایجان و میانه و ... اشاره نمود.در موزه ملی کتابخانه ای بزرگ وجود دارد که در آن کتاب های نفیس نگه داری می شود. گردشگران تور باکو می توانند از این مکان بازدید کنند.


موزه ادبیات نظامی گنجوی باکو در سال 1939 در باکو تاسیس شد. این موزه در مرکز پایتخت آذربایجان است و از میدان چشمه و شهر قدیمی ایچری دور نمی باشد.در حال حاضر این موزه یکی از بزرگترین و خزانه فرهنگ آذربایجان است.مجموعه، مطالعات و نگهداری تجهیزات علمی در مورد ادبیات و فرهنگ آذربایجان در این نمایشگاه ارائه می دهند.در سال 1915ساختمان متروپل به هتل داده شده بود و طبقه دوم بازسازی شده است.  در تاریخ 1 نوامبر 1939، با توجه به سفارش شورای کمیسرها از SSR جمهوری آذربایجان موزه یادبود به نام موزه ادبیات نظامی گنجوی در این ساختمان در ارتباط با سالگرد 800 سالگی ادبیات گنجوی ساخته شد.مساحت این نمایشگاه 2500 متر مربع و تعداد سالن های تا 30 اصلی و 10شامل می شود.بیش از 3000 نسخه های خطی، نادر کتاب ها، تصاویر، پرتره، مجسمه، مینیاتور، خاطرات شاعران و نمایشگاه دیگر در 30 عمومی و 10 سالن کمکی از نمایشگاه موزه وجود دارد. بخشی از موزه یک فروشگاه کتاب است. گردشگران تور باکو علاقمند به مکان های تاریخی می توانند از این مکان بازدید کنند.

مطالب مرتبط:

تور باکو پاییز 96 

تور باکو آبان 96

تور باکو آذر 96

تور باکو زمستان 96 

تور باکو دی 96 

تور باکو بهمن 96

تور باکو اسفند 96 

تور باکو نوروز 97

تور آذربایجان پاییز 96 

تور آذربایجان آبان 96

تور آذربایجان آذر 96

تور آذربایجان زمستان 96

تور آذربایجان اسفند 96

تور آذربایجان بهمن 96

تور آذربایجان دی 96

 

 





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: